Kongsi Resepi Sedap dan Mudah, Koleksi Pelbagai Resepi Masakan

Selasa, 16 Ogos 2016

Resepi Kuih Lapis Roti Gardenia Sedap [[ Resipi Ringkas ]]

Resepi Kuih Lapis Roti Gardenia Sedap [[ Resipi Ringkas ]] - Assalam Kepada Para Pembaca Himpunan Resepi Masakan Melayu, Untuk Artikel yang anda baca kali ini dengan Tajuk Resepi Kuih Lapis Roti Gardenia Sedap [[ Resipi Ringkas ]], Saya telah menyiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil Maklumat didalamnya. mudah-mudahan isi Artikel Artikel Aneka Jenis Kek, Artikel Resipi Ringkas Rumah, yang Saya tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Tajuk : Resepi Kuih Lapis Roti Gardenia Sedap [[ Resipi Ringkas ]]
link : Resepi Kuih Lapis Roti Gardenia Sedap [[ Resipi Ringkas ]]

Baca juga


Resepi Kuih Lapis Roti Gardenia Sedap [[ Resipi Ringkas ]]

Kuih Lapis Roti Gardenia Sedap

Bahan-Bahannya ialah

(*)6 keping roti sandwic
(*)buang kulit tepi, siat kecil & rendam dengan 150 gm air
(*)75 gm gula pasir
(*)3/8 tsp garam
(*)300 gm santan
(*)150 gm air
(*)90 gm tepung beras
(*)30 gm tepung sagu
(*)1 tsp coklat emulco
(*)pewarna kuning & oren

Caranya Membuatnya ialah

(*)1. Panaskan kukusan. Sediakan loyang bersaiz 6 inci persegi. Alas dengan plastik tahan panas dan sapukan dengan sedikit minyak masak.

(*)2. Satukan air, santan, gula, garam dan masak hingga gula larut. Biarkan suam.

(*)3. Masukkan roti yang direndam bersama setengah santan yang dimasak tadi ke dalam pengisar. Kisar hingga halus.

(*)4. Satukan tepung beras dan tepung sagu dalam bekas. Masukkan bahan kisaran ke dalam bekas berisi tepung sambil dikacau dengan whisk sehingga sebati

(*)5. Adunan dibahagikan kepada beberapa bahagian. Bahagian 1 dibahagikan untuk 3 lapisan dan diwarnakan kuning, bahagian 2 dibahagikan untuk 2 lapisan dan diwarnakan oren, bahagian 3 dibahagikan untuk 4 lapisan dan dibubuh coklat emulco. Pastikan setiap lapisan itu sama banyak agar lapisannya sama tebal.

(*)6. Bila kukusan dah betul-betul mendidih, letakkan loyang dalam kukusan. Tuang adunan kuning dulu sebagai lapisan pertama dan kukus 5 minit. Tuang pula selapis adunan coklat dan kukus lagi 5 minit. Diikuti dengan selapis adunan oren. Teruskan melapis dan kukus sehingga semua adunan habis digunakan. Bila sampai lapisan terakhir kukus selama 10-15 minit dengan api sederhana.



Sekialah Sajalah Untuk Artikel Resepi Kuih Lapis Roti Gardenia Sedap [[ Resipi Ringkas ]]

Sekianlah artikel Resepi Kuih Lapis Roti Gardenia Sedap [[ Resipi Ringkas ]] kali ini, mudah-mudahan dapat memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa lagi pada artikel seterusnya.

Anda sekarang membaca artikel Resepi Kuih Lapis Roti Gardenia Sedap [[ Resipi Ringkas ]] dengan alamat link https://resipitimur.blogspot.com/2016/08/resepi-kuih-lapis-roti-gardenia-sedap.html
Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Google+

Related : Resepi Kuih Lapis Roti Gardenia Sedap [[ Resipi Ringkas ]]

0 ulasan:

Catat Ulasan